Hallo

We zijn 4 maand later na mijn laatste blog.
De wintermaanden zijn bijna voorbij, dus ik zou al een redelijk brede basis moeten hebben.
Ik kende na het seizoen een moeilijk herstart, laat ons zeggen.
De goesting was zeer ver te zoeken. Met zeer ver bedoel ik echt wel, zeer ver.
Na 500m zwemmen stoppen en naar huis. Een uur op de rollen, waarvan 10 min fietsen 50 gewoon zitten en lopen, ik deed zelfs de moeite niet om mijn schoenen aan te doen. De decompressie was zeer groot, alsook de combinatie met het werk deed me voor een groot stuk beseffen dat ik veel van mijn lichaam gevraagd had.
Te weinig slaap was vooral hier de boosdoener. De tank was volledig leeg. Fysiek als mentaal zat ik op sportief vlak onder het vriespunt.

Plots werd sporten voor mij een verplicht nummer.

Gelukkig besef ik eind december dat het zo niet gaat lukken. Ook mijn vriendin Lore wees me hierin terecht.
Ik probeerde de klik te maken en mij terug te amuseren.
Ik laat bewust alle straatlopen in de kerstperiode aan mij voorbij gaan.
Het duurde toch tot ergens midden januari eer ik het volledige plezier in de sport terugvond.
Ook de grote steun van Lore hielp me hierin om er terug vol voor te gaan, ze gaf mij het vertrouwen die ik op dat moment miste, ook Dirk zijn woorden hielpen mij.
Maar goed. We zijn vol in de opbouw.
De 3 sporten beginnen snor te zitten en ik amuseer mij terug.

Hoe pak ik alles aan in 2018

Het zwemmen bouw ik op zoals ieder jaar. Meters malen, muurtjes tellen en af en toe wat interval. Techniek is mijn ding niet echt maar toch verplicht ik mezelf om dit af en toe te doen.

Op de fiets kies ik bewust voor trainingen tot 100 km. Sporadisch eens meer kilometers. Vorig jaar reed ik teveel boven de 100 km waardoor ik het laatste uur vaak mijn reserves moest aanspreken. 90 tot 110 is ideaal voor mij.
Ook zal ik dit jaar meer koersen om snelheid op te bouwen. Ik geloof dat dit je sterker maakt in de triatlon.

Het lopen heb ik volledig anders aangepakt, dit in samenspraak met trainer Dirk.
Langer en meer lopen. Ook af en toe de loopband eens aanspreken.
De knie en het scheenbeen houden dit goed vol, dus hopelijk, loon naar werken.

Ik kreeg al van vele de vraag, welke wedstrijden doe je mee, welke niet.
Hier kan ik nog niet echt op antwoorden. Alles zal afhangen van hoe druk, hoe zwaar en vooral hoeveel slaap ik had in de week voor de wedstrijd.
Ik verschijn niet meer aan de start met pakweg 15 uur slaap de week ervoor.
Het moet nog altijd gezond blijven, in tegenstelling tot vorig jaar zal ik hier toch rekening meehouden.
Mijn werkschema kan ik namelijk niet plannen en ik heb daar nooit een zicht op.
Dus, we zien wel. De kans dat ik de vrijdag afbel voor een wedstrijd die de zondag doorgaat, ja het kan en ja ik zal dat ook doen … Gezondheid primeert voortaan

Ik ben vooral blij dat ik terug zin heb om er vol voor te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *